Omlet blog

Kan ontwerp het speelse instinct van de kat aanwakkeren?

In de werkplaats met Charlie

Het is bijna winter en wij hebben een stil hoekje gevonden om even bij te praten met product engineer Charlie, die de leiding had over het designteam van de Switch. Wij zijn geobsedeerd met onze disco krabpaal en niet alleen omdat we Oliver live in actie kunnen zien als een ware katten-ninja, maar ook omdat de Switch goede vibes aan ons kantoor geeft nu het al om vier uur donker is. Dit is dus het perfecte moment om te ontdekken hoe en waarom de Switch is ontworpen…

cat playing with the Omlet Switch cat scratcher

Wat is de Switch eigenlijk?

Het is een stevige, duurzame krabpaal met een intern LED-systeem. Het systeem heeft 12 kernpatronen met 6 kleuren, en je kunt de helderheid en snelheid aanpassen in de instellingen. Dus binnen elk patroon, kun je het programma blijven veranderen om het willekeuriger en minder voorspelbaar te maken.

En wat maakt hem anders dan andere producten op de markt?

Voor mij is het een samensmelting van een laser en krabpaal. Bij katten is het vaak lastig, omdat ze niet per se de krabpalen en speeltjes gebruiken die je voor ze hebt gekocht; ze zijn niet snel onder de indruk. Maar de Switch is een verrijking – hij spoort katten aan om te gaan krabben en spelen.

Je zei dat het een duurzame krabpaal is. Hoe komt dat?

We hebben de materialen waaraan gekrabd wordt zo ontworpen dat ze verwijderbaar zijn. Alle krabpalen gaan uiteindelijk kapot, maar door alleen de sleeves te vervangen, kun je de basis van het product behouden. De marktnorm is: iets gaat kapot en belandt op de stort. De Switch is anders.

De basis zelf is van bamboe – een materiaal dat snel groeit maar ongelooflijk sterk en krasbestendig is vanwege de dichtheid. Daarom blijft het er goed uitzien. Het ziet er van nature sowieso erg mooi uit.

Waarom denk je dat esthetiek belangrijk is voor een krabpaal?

Een groot onderdeel van Omlets design, is het ontwikkelen van huisdierproducten die je ook daadwerkelijk in je huis en tuin wilt hebben, en niet iets wat je wil verstoppen, of in een hoek of bijkeuken plaatst. Omdat we producten creëren die jouw huisdier leuk vindt en die je ook echt in je leefruimte wilt plaatsen, kom je dichter bij je huisdier en kunnen jullie samen tijd doorbrengen.

Woman playing with cat on the Omlet Switch cat scratcher

Welke andere materialen heb je gebruikt?

We hebben gekozen voor sleeves van sisal, een natuurlijk materiaal van de sisalplant. De vezels hiervan worden gedroogd en samengeperst waardoor het erg stevig en slijtvast is. Sisal wordt veel gebruikt in tapijten, kleden en touwen, waardoor het een logische keuze was. De afwerking en naden zijn volledig van katoen, waardoor de sleeves biologisch afbreekbaar zijn. Dit vinden we belangrijk, omdat de sleeves speciaal ontworpen zijn voor kattennagels. Daarom willen we materialen gebruiken die duurzaam en milieuvriendelijk zijn.

Een andere factor was het vinden van materiaal waar katten graag aan krabben. In de natuur gebruiken katten vaak boomschors, dus we wilden die zware textuur en diepe groeven nabootsen voor extra sensorische stimulatie.

Ja. Er zijn niet veel mensen die plek hebben voor een boom in hun woonkamer…

Nee. Maar de grootte is cruciaal als het gaat om effectiviteit van een krabpaal. Je wil er zeker van zijn dat de kat zich volledig kan rekken. Een van de voordelen van krabben en het strekken van de spieren, is het vrijkomen van endorfinen, wat katten helpt ontspannen. In het Engels is hier een term voor: ‘stropping’. Dus je moet ook denken aan stabiliteit, omdat een kat niet lekker kan leunen en krabben als de paal niet sterk genoeg is om zijn gewicht te houden. Als de paal omvalt terwijl de kat het probeert, dan kan dit hem afschrikken en ontmoedigen.

En hoe heb je dit opgelost?

Nou, hij moest zwaar zijn maar het versturen van zware dingen gaat ten koste van het milieu. Daarom hebben we een anti-omval ontwerp gecreëerd met een laag zwaartepunt in de krabpaal. De klant kan het zelf vullen met gravel of zand. Het is beter als de paal pas op de eindbestemming gevuld wordt, omdat een zwaardere krabpaal tijdens het verzenden niet alleen meer geld kost, maar ook veel meer brandstof tijdens het vervoeren.

Welke andere praktische elementen hebben jullie overwogen tijdens het ontwerp?

Omdat sisal een natuurlijk materiaal is, heeft het wat rek en is het nooit helemaal uniform. Daarom hebben we een uitbreidbare kern ontwikkeld om de sisal sleeve onder spanning te zetten; dit geeft katten een bevredigende krabsessie. Het mechanisme heeft twee wigvormige onderdelen aan de boven- en onderkant die je gemakkelijk kunt aanspannen, waardoor de kern naar buiten wordt geduwd voor een strakke pasvorm.

In tegenstelling tot de sleeves, zijn de kern en basis gemaakt om lang mee te gaan. Daarom hebben we gekeken naar materialen die daar het meest geschikt voor zijn. In het geval van de basis is het bamboe, en voor de kern hebben we ABS gekozen, een duurzaam thermoplastisch polymeer dat onbuigbaar en krasbestendig is.

Onze werkwijze is het bewust gebruiken van plastic als onderdeel van een goed en duurzaam design. Als dat het beste materiaal is en lang meegaat, dan is het de duurzaamste keuze.

Vertel me eens wat meer over die discolichten.

Nou, we hebben een siliconen coating op de strips en deze beschermt ze. Ze worden verzonken in de kern, zodat ze niet in contact komen met het oppervlak en beschermd blijven.

De connectoren worden erdoorheen geregen en zodra ze zijn aangesloten, verbinden ze met de controller, waarin de PCB is ondergebracht.

De PC… Wat?

De printplaat. De lampen – de LED’s met laag energieverbruik – zijn enerzijds verbonden met de controller, waarna de infraroodsignalen de klant in staat stellen om de instellingen te wijzigen. Het werkt dus als een afstandsbediening voor de tv.

Nou, dat was het technische deel. Kunnen we het over de disco hebben?

Er zijn echt hele leuke lichtmodi. Er is de ‘barberpole’ die geweldig is en heel herkenbaar. En de Snake-geïnspireerde gamemodus die retro is en een nostalgisch gevoel geeft. De pinpoint en Whack-a-Mole modi dagen de kat echt uit. En de fade-modus is erg mooi als sfeerverlichting. De regenboogmodus is ook leuk en ziet er echt cool uit. Er is zelfs een disco-modus, die perfect is voor een feestje! De regenmodus is geïnspireerd op waterdruppels – deze is kalm en creëert een prettige sfeer.

Ik denk dat sommige instellingen meer aantrekkelijk zijn voor katten, en sommige voor mensen, maar allebei in meer of mindere mate. En dat is belangrijk omdat het een meubelstuk is – het is echt een leuke toevoeging aan je woonkamer die tijd samen stimuleert.

Barber pole Switch cat scratcher

Hoe hebben jullie hem getest?

We hebben heel veel tests gedaan. Wat grappig is: klanten met katten en honden ontdekten dat honden de krabpaal ook leuk vonden! Daarna, zoals bij al onze producten, hebben we onze eigen dierenteams ingezet en veel tijd gespendeerd aan het observeren van hun interactie met ons ontwerp. De Omlet katten kennen de Switch al een hele tijd, maar ze blijven ermee spelen. Olive is erg speels en vindt het onwijs leuk. Fluffy gebruikt hem vooral om aan te krabben, en is het gelukkigst als ze ons in de gaten kan houden vanaf haar Freestyle Klimboom. En dan hebben we Nigel – een behoorlijke persoonlijkheid. Hij is in zijn kinderjaren een oog verloren tijdens een gevecht en hij heeft een scheve staart. Tegenwoordig ligt hij het liefst op een rustig plekje terwijl hij met zijn overgebleven, waakzame oog de jongeren in de gaten houdt.

Hoe denk je dat de Switch de ontwerpfilosofie van Omlet weerspiegelt?

Ik werk nu bijna 7 jaar bij Omlet en ik zie synergie tussen de manier waarop we de Switch en andere producten hebben ontworpen. Zoals al onze producten, heeft ook de Switch meerdere gebruikstoepassingen. Je ontwerpt dus altijd voor zowel het huisdier als de persoon die het koopt maar mogelijk niet gaat gebruiken. Het is veelzijdig wat betreft gebruikers, en dat maakt het interessant.

Wat is het leukste aspect daaraan?

Waarschijnlijk de dieren – die zijn altijd leuk. Ik heb veel gewerkt aan onze producten voor katten en ik geniet van hun eigenzinnigheid. Daarnaast bewegen ze zich in een driedimensionale ruimte: ze klimmen, dus dat is interessant. Ze zijn niet volgzaam en wat lastiger te begrijpen, waardoor ze een soort puzzel zijn. Het is een uitdaging, maar die zijn we aangegaan! De Switch is een krabpaal die zo aantrekkelijk – en entertainend – is als we maar konden bedenken… Tot we ons volgende grote idee hebben!

Cat sitting on top of the Omlet Switch cat scratcher

This entry was posted in Katten


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Popular Posts