Omlet blog

Kan TECH ons dichter bij onze kippen brengen?

Wij blijven vragen stellen om betere producten te ontwikkelen. En omdat Omlet de som van vele delen is, worden die vragen nooit in isolatie gesteld, maar door verschillende mensen met verschillende expertise en passies. Door hun gedurfde manier van denken te combineren, kunnen we echte innovatieve producten ontwikkelen die ons elke dag opnieuw dichter bij onze huisdieren brengen. Een van die producten is de nieuwe Slimme Autodoor van Omlet.

Persoon gebruikt de app voor de Slimme Autodoor van Omlet

Een wonderbaarlijke weg

Onze ontwerpen beginnen met een gesprek tijdens een kop koffie, of je wordt ‘s nachts plotseling met een idee wakker. Met de Slimme Autodoor was het de verschuiving in het type persoon dat kippen wil gaan houden en deze verschuiving heeft geleid tot een andere benadering. En dus geven we het woord aan Omlets ‘’Head of Wonder’’, Rebecca, die onze strategie- en productonderzoeken leidt, de wereld rondreist om Omlet klanten en kippenliefhebbers te ontmoeten, en unieke inzichten verzamelt die ons helpen om nieuwe en betere manieren te vinden om voor kippen te zorgen. Dit doet ze in de context van markttrends en analyses, die geven haar een beter begrip van wat onze klanten nodig hebben en waarom.

‘’Wie zien een groot aantal millennials dat de markt van het kippen houden betreedt. Hun levensstijl en andere verplichtingen maken dit lastig; ze werken vaak fulltime, wonen in een stedelijk gebied of agglomeratie en hebben jonge kinderen. Ze hebben al zoveel te doen en de tijd die ze over hebben, is schaars en kostbaar. En daar komt de Slimme Autodoor om de hoek kijken. Deze generatie is opgegroeid met het gemak van technologie en ze willen de mogelijkheden van die technologie toepassen zodat ze kippen in hun leven kunnen integreren.’’

Rebecca Wagstaff

Dus, in de eerste fase zetten we de vraag naar een product af tegen onze merkfilosofieën – De essentie van de vraag is: waarom zouden we Omlets Slimme Autodoor ontwerpen?

‘’Dit is terug te leiden naar een van de kernwaarden van Omlet en dit is het hart van ons doel: meer mensen de mogelijkheid bieden om kippen te houden. Onze ontwerpen zijn gebaseerd op de overtuiging dat meer mensen in staat moeten zijn om kippen te houden en de voordelen ervan te ervaren, ook als ze niet veel land of tijd hebben. Dus willen we producten ontwerpen die hen in staat stellen dit op een efficiënte manier te doen.’’

Rebecca Wagstaff

Deze evaluatie en analyse is van cruciaal belang voordat we de werkplaats induiken. We moeten er zeker van zijn dat elk product dat we ontwerpen past bij Omlet en ons doel: mensen en huisdieren dichter bij elkaar brengen.

‘’Er is veel rumoer als het gaat om technologie en verbinding. Want er is natuurlijk enige discussie en bezorgdheid dat technologie deze verbinding en interactie vermindert. Maar als het op de juiste manier werkt en onze band ondersteunt in plaats van vervangt, stelt het je in staat om meer verbonden te zijn met elkaar.

En dat is het doel van de Slimme Autodoor. Doordat je de kippenhokdeur via de Omlet app kunt controleren en bedienen, ben je gerust, ook als je niet thuis bent. Je kunt de status van de deur in realtime zien. Zo blijf je verbonden, waar je ook bent.’’

Rebecca Wagstaff

Rebecca Wagstaff, ontwikkelaar van de Slimme Autodoor

De Omlet wat?

Voor het geval je het gemist hebt, we hebben het over de Omlet App, die tegelijkertijd met onze Slimme Autodoor is ontworpen om een nieuwe wereld van kippen houden te openen die gefaciliteerd wordt door technologie. Hier is Dave, Head of Technology, van het Omlet hoofdkwartier.

‘’Technologie en productdesign passen bij elkaar, en dit zie je ook steeds vaker. Kijk naar lampen, deurbellen, koelkasten, wasmachines: al deze apparaten kunnen vanaf je telefoon worden beheerd. Dus waarom niet je kippenhok? Het is een functionaliteit die veel van onze klanten willen. Ze willen in verbinding staan met het kippenhok en het kunnen controleren als ze niet thuis zijn.’’

Dave Legg

Nadat we hadden vastgesteld dat de Slimme Autodoor van Omlet een product was dat onze klanten wilden hebben, en dat hij past bij onze kernwaarden om het kippen houden makkelijker te maken en mensen dichter bij hun kippen te brengen, was het tijd om Dave en zijn team erbij te halen en hun formidabele, enigmatische brein aan het werk te zetten.

‘’Het ontwikkelen van de app was als proces vrij eenvoudig, omdat we tools gebruikten die vergelijkbaar zijn met het bouwen van onze website. Maar we moesten wel nieuwe firmware schrijven voor het control panel, om de nieuwe functionaliteit ook mogelijk te maken. Firmware is zoals software, maar dan ingebouwd in de hardware zelf – en dus een beetje minder ‘’soft’’.

We hebben alle logica die de deur laat werken in de hardware zelf gehouden. Dat betekent dat je de deurinstellingen nog steeds kunt programmeren met het control panel op je kippenhok – en het zal prima functioneren zonder communicatie met een telefoon of wifi.

We hebben dus alle huidige functionaliteit behouden – inclusief het control panel – maar dit verbeterd door het te verbinden met internet. Dat stelt klanten in staat om hun kippen veilig binnen te houden, waar ze zich ook ter wereld bevinden. We hadden het control panel kunnen verwijderen en alle smart functies in de deur kunnen bouwen, maar we begrijpen ook dat deze functies niet bij iedereen passen. Door het control panel te behouden, werkt het product voor al onze klanten – en het betekent dat iedereen die al een Autodoor heeft, maar wil upgraden naar een Slimme Autodoor, alleen het control panel hoeft te vervangen en niet de deur zelf.’’

Dave Legg

Dave Legg, een van de designers van de Slimme Autodoor

Het Omlet Perfectieproces

Een andere hoeksteen van een Omlet ontwerp is testen, verfijnen en hertesten. Dat noemen we het Omlet Perfectieproces en geen app, kippenhok of Slimme Autodoor ontkomt eraan.

‘’Dit proces van testen, verfijnen en herhalen is een belangrijk kenmerk van het productdesign bij Omlet. En het is waardevol om deze weg samen met klanten te bewandelen. Klanten genieten van het uittesten en ze zijn erg betrokken; ons publiek is heel alert. Het is voor ons geweldig om unieke ervaringen en perspectieven te krijgen. Zo ontdekken we wat een klant wil dat het product doet en dat helpt ons verder te gaan. Het is zo krachtig. Eén klant of één woord kan al het verschil maken tussen een goed product en een geweldig product.’’

Rebecca Wagstaff

Terug naar Dave, die ook sterk betrokken was bij het testproces. Hij leidde het project samen met Rebecca en het interdepartementale enthousiasme waar we zo trots op zijn.

‘’Omdat ons proces sterk wordt gedreven door testen, hebben we veel diagnostische tests kunnen uitvoeren en problemen kunnen oplossen voor het product gelanceerd werd. Door met onze testers in het programma zelf te werken, hebben we details van het apparaat ontdekt die we normaal gesproken niet kunnen zien.

De deuren die werden getest stuurden gegevens naar ons, zoals batterijstand en de tijd die het kost om de deur te openen en sluiten. Dat is erg nuttig voor de analyse en het verfijnen van het product. We hadden toegang tot veel gegevens en omdat het verbonden is met het internet, konden we het op afstand doen. De deuren controleren elke 24 uur op software-updates, wat betekent dat alle updates die we maken binnen 24 uur wereldwijd kunnen worden uitgerold.”

Dave Legg

In gewone taal: we hebben verbinding gemaakt met veel Slimme Autodoors, en mensen (Rebecca) en machines (Dave) gecombineerd om te zorgen dat alles en iedereen perfect communiceert. Dus als de Omlet app je vertelt dat je Slimme Autodoor gesloten is, kun je er gerust van zijn dat dit ook echt zo is.

Ondertussen in de werkplaats…

Voor een artikel over design, zegt het wel veel dat we nog met niemand gesproken hebben uit het designteam. Tijd om Design Manager Josh voor te stellen, die verantwoordelijk was voor het integreren van elektronica en productdesign en het transformeren van onze bestaande Autodoor in een slimme, nieuwe versie.

‘’Mijn verantwoordelijkheid was ervoor zorgen dat het fysieke design en de elektronische ontwikkeling soepel samen liepen, en ik werkte nauw samen met het technology team dat de app ontwikkelde waarmee je de Slimme Autodoor vanaf je telefoon kunt bedienen.

Dus het technology team schreef de code en onze Electronics Engineer ontwikkelde de printplaat. De printplaat is een elektrische kaart, gehuisvest in het control panel en deze programmeert de Autodoor en communiceert met de app. Ik hield toezicht op het ontwerp van het control panel zelf.’’

Josh Davies

Een interessant aspect van dit project is dat het fysieke ontwerp van de Autodoor zelf weinig is veranderd en dat is met een reden. Dit vloeit voort uit een ander centraal principe van Omlet: duurzaamheid. We willen ontwerpen maken die een leven lang meegaan en niet op de stort belanden. Onze Autodoor wordt al ingezet om te helpen bij de routine van kippen over de hele wereld. We wilden de bestaande Autodoor waardevoller maken voor onze klanten, zonder dat hij vervangen hoefde te worden.

Hetzelfde, maar toch anders

‘’De Autodoor was als product al fantastisch, dus we wilden niet iets repareren wat niet kapot was. Dit was een kans om een stap terug te doen en te kijken of en waar verbeteringen mogelijk waren, en het control panel bood ons die kans. Dus hebben we het opnieuw ontworpen, om esthetische redenen, maar ook voor functionaliteit gebaseerd op de feedback die we van onze klanten hebben gekregen en via onze eigen observaties tijdens het gebruik in onze design garden.

Zo kwam naar voren dat het moeilijk was om het control panel te openen op koude ochtenden, als je vingers niet zo behendig zijn, of als je handschoenen draagt. We hebben een kleine vergrendeling toegevoegd die het makkelijker maakt om hem te openen. We hebben de schroeven ook van voor naar achteren geplaatst, zodat ze makkelijker te verwijderen zijn.

Maar wat de deur zelf betreft, hoefden we het wiel niet opnieuw uit te vinden: onze Autodoor werkt uitstekend.’’

Josh Davies

Het is dus dezelfde vertrouwde en geliefde Autodoor. Maar met een nieuw, slim control panel. En een gloednieuwe app. Dat klinkt goed, toch?

‘’We ontwerpen al 20 jaar kippenhokken en ontwikkelen producten om mensen te helpen voor hun kippen te zorgen. Onze aanpak is om voort te bouwen op wat we weten en wat we leren. De Slimme Autodoor is dus een nieuw en leuk product, maar hij komt wel met twee decennia aan Omlets aandacht voor detail en ervaring in design.

Onze Autodoor onderscheidt zich al en we hebben alles wat hem uniek maakt behouden. Ik denk dat betrouwbaarheid de belangrijkste factor is – de tests die we doen zijn zo uitgebreid, we gaan tot in het detail van het smeer op het tandwiel. We gebruiken een specifieke formule die is ontworpen om te werken bij lage temperaturen en is getest in extreme weersomstandigheden, dus in ijskoud weer, sneeuw, ijs, regen. We weten dat het geen effect heeft op onze Autodoor.

Duurzaamheid staat centraal in ons productdesign. Alles wat we uitvinden is gebouwd om lang mee te gaan en bewust ontworpen met het doel en duurzaamheid voor ogen. We zijn nooit van plan geweest een product te bedenken dat onze bestaande Autodoor overbodig maakt – iedereen die al een Autodoor heeft, kan deze makkelijk upgraden zodat hij dezelfde functionaliteit heeft. Je koopt alleen het nieuwe Slimme control panel en downloadt de app. Dus ja, het is dezelfde Autodoor. Maar nu is hij slim. Écht slim.’’

Josh Davies

En dat is dat. Na veel nadenken, communiceren, verbinden, testen, verfijnen en herhalen, is de Autodoor van Omlet herboren als Slimme Autodoor van Omlet – helemaal klaar om je op een nieuwe manier te verbinden met je kippen.

Slimme Autodoor op de Eglu Pro

Facebook

This entry was posted in Kippen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Popular Posts