Omlet blog Archives: april 2021

Waarom eieren zo gezond zijn

Eieren kunnen op vele manieren worden bereid. Ze worden verwerkt in allerlei heerlijke recepten die we allemaal kennen en waar we regelmatig van genieten. Maar weet u wat de feiten en wat de fabels zijn als het gaat om de gezondheidsvoordelen van eieren? Ei-ndelijk, de feiten en fabels op een rijtje…

Laten we eerst afrekenen met de fabels

“Eieren bevatten een hoge hoeveelheid ‘slechte’ cholesterol en kunnen hart- en vaatziekten veroorzaken…” Een aanname uit de jaren 1980′, voordat wetenschappelijk werd aangetoond wat de voordelen van eieren zijn.

Eieren veroorzaken geen ‘slechte’ cholesterol in ons lichaam. Een eidooier bevat ongeveer 200 mg cholesterol, waardoor het inderdaad een van de voedingsmiddelen is met de hoogste hoeveelheid cholesterol. Maar na inname blijft de cholesterol niet allemaal in ons lichaam. Ongeveer 25% van de cholesterol in het voedsel dat we eten, wordt door onze darmen opgenomen.

Ongeveer 75% van de cholesterol in ons bloed, zoals blijkt uit een bloedtest, wordt geproduceerd door de lever. Een te hoog cholesterol is het resultaat van een onevenwichtige voeding, bestaande uit voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetten (boter, kaas, vleeswaren, enz.), waardoor ons lichaam te veel ‘slechte’ cholesterol produceert. Zoals gezegd is een ei hier niet verantwoordelijk voor. Bij een te hoog cholesterol is ons lichaam uit balans, meestal door een inadequaat dieet, waardoor er meer cholesterol wordt geproduceerd dan we nodig hebben. Maar eet ook niet elke morgen gebakken eieren of eieren met toast en boter. Als u eieren met vetzuren combineert, is de kans op verhoogde ‘slechte cholesterol’ -waarden aanwezig.

Eieren zijn niet verantwoordelijk voor hart- en vaatziekten. Alles draait om een goede balans. Een gezond persoon kan tot 6 eieren per week eten.

Eieren: een mooie bron van micro en macro voedingsstoffen

Allereerst is het misschien interessant om te weten dat een ei slechts 90 calorieën bevat!

Zowel de dooier als het eiwit zitten vol voedingsstoffen en vitamines die nuttig zijn voor het goed functioneren van ons lichaam. Eieren bevatten carotenoïden, dit zijn antioxidanten ouderdom gerelateerde kwalen kunnen beperken, zoals problemen met het zichtvermogen. Maar er is meer!

Zowel de dooier al het eiwit zitten vol voedingsstoffen en vitamines die nuttig zijn voor het goed functioneren van ons lichaam. Eieren bevatten carotenoïden, dit zijn antioxidanten die ouderdom gerelateerde kwalen kunnen beperken, zoals problemen met het zicht. Maar er is meer!

Eieren zijn rijk aan eiwitten (2 eieren komen overeen met 100 g vlees), vitamine A, D, E, K, B2 en N12, fosfor, magnesium, kalium en mineralen, die helpen ons lichaam gezond te houden. Met twee eieren die per stuk 90 calorieën bevatten kunt u al een omelet maken. Omdat eieren een eetlustremmend effect hebben is dit een ideaal voedingsmiddel om te consumeren wanneer u langer een verzadigd wilt hebben. Eiwitten spelen ook een rol bij het goed laten functioneren en behouden van spierweefsel.

De vitamine B die in eieren aanwezig is, draagt bij aan het goed functioneren van onze hersenen, wat voordelen heeft voor ons geheugen en concentratievermogen.

Eieren kunnen zonder problemen worden geconsumeerd door zwangere vrouwen, omdat de voedingsstoffen die in eieren aanwezig zijn, zoals vitamine B9, de groei en ontwikkeling van de foetus bevorderen.

Eieren bevatten zink (voordelig voor de hormoonregulatie) en dankzij de eiwitten en vitamines die ze bevatten, zijn ze goed voor ons haar! Er zijn veel haarverzorgingsrecepten op internet te vinden waar eieren in worden gebruikt.

Tip: een ei, een paar druppels zoete amandelolie (max. 4) en een lepel honing en het haarmasker is klaar. Laat 10 minuten intrekken en spoel grondig uit.

En geniet gewoon van eieren, ze zijn goed voor onze gezondheid en daarnaast ook nog eens heel lekker! Eieren kunnen op allerlei manieren worden gebruikt, voor zowel zoete als zoute recepten. Of u nu houdt van gebakken of gekookte eieren, roerei, quiches, in cakes of pannenkoeken, iedereen vindt wel een recept naar smaak.

Ons recentste cake-recept vindt u hier, of heeft u misschien meer zin in bananenbrood? Klik hier voor het perfecte pannenkoeken-recept.

Eieren uit de supermarkt kiezen

De hoeveelheid voedingsstoffen van verschillende eieren kunnen enigszins variëren, afhankelijk van de oorsprong van de eieren die u eet. Het omega 3-gehalte kan lager zijn als de eieren zijn gelegd door gekooide legkippen, dan door kippen van een biologische boerderij.

Wat does the marking on the eggs mean?

0 = biologische eieren

1 = vrije-uitloop of graseieren

2 = scharreleieren

3 = kooi-eieren

 

Denkt u erover na om zelf kippen te gaan houden om ‘s ochtends verse eieren te kunnen verzamelen? Zoals gezegd zijn eieren lekker en nog gezond ook! Het is een luxe om altijd eieren op voorraad te hebben, zonder dat u hiervoor naar de winkel hoeft te gaan.

Omlets Egg skelter en Egg Ramp houden uw eieren netjes gerangschikt in de volgorde waarin ze zijn gelegd. Zo gebruikt u altijd eerst de oudste eieren, wat verspilling helpt voorkomen.

Tip: leg een ei om te controleren of een ei nog vers is, in een glas water. Zinkt een ei, dan is het nog goed, als het blijft drijven, dan is het niet meer vers en is het beter om het weg te gooien.

Eieren hebben veel gezondheidsvoordelen en het is goed om ze elke week te eten. Maar zoals altijd geldt is een goede balans essentieel. Zorg daarom voor een evenwichtig en gezond dieet terwijl u geniet van heerlijke recepten.

No comments yet - Geef een reactie

This entry was posted in Tips & advies on April 28th, 2021 by ellenklompmaker