Limited availability due to high demand. Please see our Stock Availability page for more information.

Omlet blog

Waarom eieren zo gezond zijn

Eieren kunnen op vele manieren worden bereid en zijn ook nog eens heel gezond. Maar weet u wat de feiten en wat de fabels zijn als het gaat om de gezondheidsvoordelen van eieren? Ei-ndelijk, de feiten en fabels op een rijtje…

Eierwafel recept

Laten we eerst afrekenen met de fabels…

Eieren veroorzaken geen ‘slechte’ cholesterol in ons lichaam en zijn niet verantwoordelijk voor hart- en vaatziekten.

Wat betreft onze gezondheid en de consumptie van eieren, is een veelgehoorde mythe dat “het eten van eieren slechte cholesterol veroorzaakt en kan leiden tot hart- en vaatziekten…”.

Deze aanname maakte zijn opgang in de jaren 1980′, voordat wetenschappelijk werd aangetoond wat de gezondheidsvoordelen van eieren zijn. Een eidooier bevat ongeveer 200 mg cholesterol, waardoor het inderdaad een van de voedingsmiddelen is met de hoogste hoeveelheid cholesterol. Maar na inname blijft de cholesterol niet allemaal in ons lichaam. Ongeveer 25% van de cholesterol in het voedsel dat we eten, wordt door onze darmen opgenomen.

Ongeveer 75% van de cholesterol in ons bloed, zoals blijkt uit een bloedtest, wordt geproduceerd door de lever. Een te hoog cholesterol is het resultaat van een onevenwichtige voeding, bestaande uit voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetten (boter, kaas, vleeswaren, enz.), waardoor ons lichaam te veel ‘slechte’ cholesterol produceert. Zoals gezegd is een ei hier niet verantwoordelijk voor. Bij een te hoog cholesterol is ons lichaam uit balans, meestal door een inadequaat dieet, waardoor er meer cholesterol wordt geproduceerd dan we nodig hebben.

Zoals voor alles geldt gaat het om de juiste balans. Een gezond persoon kan tot wel zes eieren per week eten. Maar eet ook niet elke morgen gebakken eieren of eieren met toast en boter. Als u eieren met vetzuren combineert, is de kans op verhoogde ‘slechte cholesterol’ -waarden aanwezig.

Eieren: een mooie bron van micro en macro voedingsstoffen

Allereerst is het misschien interessant om te weten dat een ei slechts 90 calorieën bevat! En met twee eieren maakt u al een heerlijke omelet – een maal dat u een aanzienlijke tijd een verzadigd gevoel zal geven.

Zowel de dooier als het eiwit zitten vol voedingsstoffen en vitamines die nuttig zijn voor het goed functioneren van ons lichaam. Eieren bevatten carotenoïden, dit zijn antioxidanten ouderdom gerelateerde kwalen kunnen beperken, zoals problemen met het zichtvermogen. Maar er is meer!

Eieren zijn rijk aan eiwitten (2 eieren komen overeen met 100 g vlees), die helpen bij het functioneren en behouden van spierweefsel.

Daarnaast zijn eieren ook een bron van vitamine A, D, E, K, B2 en N12, fosfor, magnesium, kalium en mineralen, die helpen ons lichaam gezond te houden.

Met twee eieren die per stuk 90 calorieën bevatten kunt u al een omelet maken. Omdat eieren een eetlustremmend effect hebben is dit een ideaal voedingsmiddel om te consumeren wanneer u langer een verzadigd wilt hebben. Eiwitten spelen ook een rol bij het goed laten functioneren en behouden van spierweefsel.

De vitamine B die in eieren aanwezig is, draagt bij aan het goed functioneren van onze hersenen, wat voordelen heeft voor ons geheugen en concentratievermogen. Eieren kunnen zonder problemen worden geconsumeerd door zwangere vrouwen, omdat de voedingsstoffen die in eieren aanwezig zijn, zoals vitamine B9, de groei en ontwikkeling van de foetus bevorderen.

Eieren bevatten zink (voordelig voor de hormoonregulatie) en dankzij de eiwitten en vitamines die ze bevatten, zijn ze goed voor ons haar. Er zijn veel haarverzorgingsrecepten op internet te vinden waar eieren in worden gebruikt. Tip: een ei, een paar druppels zoete amandelolie (max. 4) en een lepel honing en het haarmasker is klaar. Laat 10 minuten intrekken en spoel grondig uit.

En eieren zijn daarnaast natuurlijk ook nog eens heel lekker. Eieren kunnen op allerlei manieren worden gebruikt, voor zowel zoete als hartige recepten. Of u nu houdt van gebakken of gekookte eieren, roerei, quiches, in cakes of pannenkoeken, iedereen vindt wel een recept naar smaak. Ons recentste cake-recept vindt u hier, of heeft u misschien meer zin in bananenbrood? Klik hier voor het perfecte pannenkoeken-recept.

Eieren uit de supermarkt kiezen

De hoeveelheid voedingsstoffen van verschillende eieren kunnen enigszins variëren, afhankelijk van de oorsprong van de eieren die u eet. Het omega 3-gehalte kan lager zijn als de eieren zijn gelegd door gekooide legkippen, dan door kippen van een biologische boerderij.

What does the marking on the eggs mean?

0 = biologische eieren

1 = vrije-uitloop of graseieren

2 = scharreleieren

3 = kooi-eieren

Denkt u erover na om zelf kippen te gaan houden om ‘s ochtends verse eieren te kunnen verzamelen? Zoals gezegd zijn eieren lekker en nog gezond ook! Het is een luxe om altijd eieren op voorraad te hebben, zonder dat u hiervoor naar de winkel hoeft te gaan.

Omlet Egg Skelter met een ei in de pan ernaast

Omlets Egg Skelter is de perfecte manier om de eieren van uw kippen te laten zien

Omlets Egg skelter en Egg Ramp houden uw eieren netjes gerangschikt in de volgorde waarin ze zijn gelegd. Zo gebruikt u altijd eerst de oudste eieren, wat verspilling helpt voorkomen.

Tip: leg een ei om te controleren of een ei nog vers is, in een glas water. Zinkt een ei, dan is het nog goed, als het blijft drijven, dan is het niet meer vers en is het beter om het weg te gooien.

Eieren hebben veel gezondheidsvoordelen en het is goed om ze elke week te eten. Maar zoals altijd geldt is een goede balans essentieel. Zorg daarom voor een evenwichtig en gezond dieet terwijl u geniet van heerlijke recepten.

This entry was posted in Tips & advies


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *